روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم
روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم

کابوس اسکیزوفرنیا

1- کابوس اسکیزو فرنیا ، گم کردن واقعیته.

تصور کن متوجه بشی که آدما و لحظاتی که برات بیشترین اهمیت رو داشتن از بین نرفتن، نمردن؛ بلکه بدتر از اون. اصلن هیچ وقت وجود نداشتن. چه دنیای جهنمی برات درست میشه؟

چیزهایی که میبینی، شاید هیچ وقت خیال رفتن نداشته باشن. اما دیگه عادت میکنی نادیده شون بگیری و فکر میکنم اونها هم در نتیجه یه جورایی تسلیم تو میشن. شاید یه چیزی شبیه رویاها و کابوسهامون باشن. کم کم میفهمی که خودت باید تغذیه شون کنی تا زنده بمونن.

من داروهای جدید تر مصرف میکنم. ولی هنوز چیزهایی رو میبینم که اینجا نیستن و ابدا واقعی نیستن. من فقط انتخاب میکنم که بهشون بی توجهی کنم تا توی زندگی واقعیم تأثیری نداشته باشن.

من همیشه به اعداد ایمان داشتم. به معادلات و منطق و برهان. اما بعد از یک عمر زندگی  و سر و کار داشتن با این مقولات سوال میکنم چه چیزی واقعا منطق است؟ من مهمترین کشف دوران حرفه ایم را کردم. مهمترین کشف زندگیم. فقط در معادلات پر رمز و راز عشق است که هر دلیل و خرد منطقی میتواند یافت گردد.*



2- اسکیزو فرنیا یا شیزوفرنیا یا روان گسیختگی، یک اختلال شدید روانی است که در آن، بیمار، ممکن است شخصیتها و چیزهایی را ببیند و یا صداهایی را بشنود که اصلن واقعیت ندارند و کاملا ساخته و پرداخته ذهن هستند. در برخی موارد بیمار حتی میتواند با این شخصیتهای خیالی صحبت کند و رابطه بر قرار کند. همه بیماران اسکیزوفرنی، به استثنای تعداد بسیار اندکی، اصلن متوجه نمیشوند که چیزها و کسانی که میبینند و یا با آنها صحبت میکنند اصلن وجود خارجی ندارند و زاییده توهمات خود آنها هستند.  جان نش ریاضیدان بزرگ آمریکایی  که موفق به اخذ جایزه اسکار هم شد، از این بیماری رنج میبرد و به دلیل مشکلات این بیماری، کرسی استادی دانشگاه را از دست داد و به شدت منزوی شد. و مجبور به طلاق از همسر خود نیز شد. جالب این است که در برهه ای تأثیر گذار از زندگی خود، متوجه شد که شخصیتهایی که میبیند  و صداهایی که میشوند اصلن وجود خارجی ندارند و زاییده ذهن خود اویند. وی تصمیم گرفت این موضوع را کنترل نماید و سرانجام توانست بدون کمک دارو، با بی توجهی به موجودات خیالی ذهن خود و با تفکیک توهم از واقعیت، با این مشکل خود کنار بیاید و به بالاترین مراحل علمی نیز دست پیدا نماید.


3- خیلی از ماها هم همینجوری هستیم. فکرها و احساساتی میکنیم که اصلن واقعیت ندارن. از دنیای واقعی و حوادث و اطرافیانمون، تصوراتی میسازیم و برداشتهایی میکنیم که اصلن وجود خارجی ندارن. تفسیری از حوادث زندگیمون میکنیم که اصلن منطبق بر واقعیت نیست. از چیزهایی میترسیم که اصلن واقعی نیستن. دل به چیزایی خوش میکنیم که وجود ندارن و ....

تا وقتی یاد نگیریم بین واقعیت و توهم تفکیک قائل بشیم و زندگیمون رو بر اساس واقعیتها بسازیم و نه بر اساس توهمات و خیالات، هیچ وقت به استانداردهای بالای زندگیمون دست پیدا نمیکنیم.


4- فیلم "یک ذهن زیبا (a Beautiful Mind)" درباره زندگی این ریاضیدان بزرگ است. حتمن این فیلم رو ببینید. یکی از قشنگترین فیلمهاییه که تا به حال دیدم.



* دیالوگهای جان نش  در  فیلم "یک ذهن زیبا (a Beautiful Mind)"



نظرات 13 + ارسال نظر
touska پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:13

با این حساب وبااین تعریفات از اسکیزوفرنی احتمالا 90درصد مردم بیمارن وتعدادکمی سالمن
این بابا آدم شاهکاری بوده روخودش معجزه کرده منم فکر کنم اسکیزوفرنی شدید دارم

ممنونم از نظرت.
من هم دارم.

گندم پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:45

اخ اررره
دقیقا!!
ادم خیلی وقتا حس ها فکر ها برداشت هایی....داره که واقعا بهشون ایمان داره و مطمئنه که درسته.
اما بعدا میفهمم اصلا همچین چیزی وجود نداشته
و شاید هم خیلی وقتا هیچ وقت نمیفهمه

فیلمو میارم ببین. خیلی قشنگه

چکاوک پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 19:05 http://yazdan-paki1.blogsky.com/

چقد جالب بود...
ولی واقعا میشه ؟
میشه خیال پردازی نکرد؟
به نظر من که سخت ترین کار باید باشه تفکیک توهم و واقعیت!
حتی اگه بفهمیم زندگیمون غلطه و استاندارد نیست!
این فیلمایی رو که شما معرفی میکنی دوبله شده ؟

به هر حال خیال پردازی که باعث دور شدن آدم از واقعیت بشه خوب نیست.
بله. هو دوبله اش هست هم زیر نویسش. زبون اصلی رو بهتون پیشنهاد میکنم.

آناهیتا پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:26

فیلم خیلی قشنگیه,
اما من ازش متنفرم
ینی کلن از فیلمای متوهم و بیمارگونه خوشم نمیاد.
ک تو این فیلم نقش اولش ینی راسل کرو هم بر این تنفر دامن زد.


اینی ک شما می گی و تو بیشتر مردم وجود داره اسکیزو فرنی یا همون شیزوفرنی نیس.
اگرم باشه خیلی خفیفه.
این بیماری خیلی بدتر از ایناس

ممنونم.
میدونم چیزی که مردم بهش مبتالا هستن این بیماری نیست. من فقط تشبیه کردم. نگفتم دقیقا همونه که...

گل بارون جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:46

چقدر سخت اصلن نمیدونم چی بگم ولی اگه واقعا اینطور باشه دنیای ترسناکی داریم.

آره. ترس از چیزایی که نیستن ولی ما واقعی میپنداریمشون

تارا جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:12 http://unpredict.blogfa.com

یه قسمت این پست گفته بودی فقط در معادلات پر رمز و راز عشق میتوان خرد و منطق یافت.با این قسمت کاملا مخالفم.تو عشق (تا حالا تجربه نکردم)تنها چیزی که نمیشه پیدا کرد خرد و منطقه.اگه خرد و منطقی بود عشقی نبود.خرد و منطق با وابستگیه زیاد به یه نفر و با تعصب دیوانه کننده برای یه نفر و خرد کردن غرورت برای یه نفر در تضاد کامله. با کلمه ی مجنون که زاده ی عشقه در تضاده.عشق با منطق و خرد مثل دو تا خط موازیه.عشق فرزندانی به وجود میاره اعم از تعصب و غیرت(دیوانه کنندش) و حسادت(از نوع احمقانش) و وابستگی و جنون و بی قراری و تب و تاب و هزاران عنصر مزخرف دیگه.تو معادله ای که احساس وقلب معلومشه عقل نمیتونه مجهولش باشه.

خب منطق عشق با منطقای دیگه فرق داره. نمیشه مقایسه کرد. ولی در نهایت منطق عشق از منطقای دیگه قدرتمند تره...

تارا جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:14

خدایی مغزم منفجر شد.اکثر پستات سطحش بالاتر از دیپلمه.بابا به ما زیر دیپلما هم رحم کن.البته شوخی کردما!سطح فهم من در حد دکتراس!

شما که استادی...
ممنونم سر میزنی...

ali شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:23 http://mano-in.blogsky.com

دیدم ! خوب بود

خوشحالم که دیدی...

دل نوشته یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 http://fun-thing.blogsky.com

سلام سرباز
پست خیلی جالبی بود
واقعیت چیزیه که متاسفانه خیلی ها نمی تونن بپذیرنش
و وقتی ازش خیلی دور شن دچار تخیل و توهم می شم...
واقعاً خیلی بده

آره. نپذیرفتن واقعیت خیلی بده...
ممنون از کامنتت.

هنگامه یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:08 http://hengameharjomand.blogsky.com/

بیا دو باره پاک کن زجاده ها غبار را

به عاشقان نوید ده رسیدن بهار را!

تمام لحظه های من فدای یک نگاه تو

بیا و پاک کن زدل حدیث انتظار را!

قشنگ بود. ممنونم.

هنگامه یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:11 http://hengameharjomand.blogsky.com/

آهای بین توو گندم چ خیره دارم از فضولی میمیرم

فیلم های بد نبینید هاااااا بچه های خوبی باشید

شما هم فیلمو ببین هنگامه جان. پشیمون نمیشی.

سروش زندگی جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:16 http://www.blogsky.com/soroshezendegi

واقعا درسته خیلی خوب بود برداشتهائی که کردی

ممنونم....

هنگامه شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:15 http://hengameharjomand.blogsky.com/

باشه میبینم

حتمن ببین. فوق العاده است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد