روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم
روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم

وجدان شرمگین...

یه بزرگی میگفت، واژه حق، مفهومیه که خیلی ازش سوء استفاده میشه. یعنی بشر جدید، از این مفهوم خیلی برای توجیه کارهاش سوء استفاده کرده. مثلن اینکه شما از لحاظ حقوق بشر، حق دارین نظر و عقیده خودتون رو بگید. حتی اگه این وسط، کلی از انسانهای دیگه هم ناراحت بشن. قانون و حقوق بشر، این حق رو به شما میده که حتی کاریکاتور پیامبر یه دین دیگه ای رو هم منتشر کنید، بدون توجه به اینکه ممکنه این کار، این همه انسان روی کره زمین رو ناراحت کنه. بله، درسته که شما حق آزادی بیان دارین، ولی حق آزادی سکون هم دارین. چرا سکوت رو انتخاب نمیکنید؟ وقتی میبینید که حرفی که میزنید و حقی که برای خودتون قائل میشید، این همه مضرات و ضرر داره. بحثم اصلن کاریکاتور پیامبر نیست. کلی دارم میگم. این مفهوم حق، مفهومیه که خیلی پر خطر و گمراه کننده است. خیلی از مسایل اخلاقی و خیلی از تکلیفهایی که انسانها دربرابر هم دارن، تحت سایه این مفهوم، داره به فراموشی سپرده میشه. انسان، نه فقط یه موجود دارای حقه و نه فقط یه موجود دارای تکلیف. بلکه جمع این دو مفهوم، شخصیت انسانها رو میسازه. همونجوری که ما حق داریم خیلی کارها رو بکنیم و حقوق بشر بر انجام اون کارها تایید میکنه، خیلی هم در برابر هم تکلیف داریم. باید به وجدان خودمون هم رجوع کنیم گاهی. فکر کنیم که آیا این کاری که داریم میکنیم، حتی اگه حقمون باشه، آیا وجدانی هست؟ آیا اخلاقی هست؟ آیا شرمنده وجدانمون نمیشیم؟
نظرات 8 + ارسال نظر
خورشید شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:18

اینو یادت باشه ما ادمها همیشه حق و به خودمون میدیم و خیلی کم پیش میاد که بخوایم تو خیلی مسایل وجدانی فکر کنیم

و این خیلی بده....

سراب بیابان شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:33

حرفهات درست ولی حالا چی شده که تو اینارو می گی نمی دونم ؟

چیزی نشده...فقط دارم میگم...

رفیق شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:20

گاهی وقتا قبول میکنم که شیطان یکسری از گناهان آدمها رو قبول نمیکنه یعنی میگه به ذهن من نمیرسیده، کار خودش بوده. خوشحالم که این مطلب رو خوندم. از پاپ هم همچنین سوال پرسیده بودن جواب جالبی داده بود. یادمه تو گروهی بحث آزادی بیان و کشتن روزنامه نگارای فرانسوی (تندرویها) بود. من گفتم حقشونه بقیه کلی دری وری گفتن که تو مثل تندروها حرف میزنی. یعنی شاید اگه نزدیکشون بودم برخورد شدیدتربود. درصورتیکه من از آزادی بیان اونا داشتم استفاده میکردم و اونا از برخورد تندروها.

اره واقعن همینه رفیق....
راستی اون سخنرانی رو هم گوش کن...

چکاوک یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:45 http://yazdan-paki1.blogsky.com/

به نظرم گاهی وقتا دیگه نه وجدان بیداره نه صدای حق توی کارا ی بعضیها شنیده میشه...

اره متاسفانه

توسکا دوشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 00:08

حق.....حقوق....چه واژه مظلومی...!!!

برای ما ایرانیها که همیشه برامون از تکلیفهامون گفتن، آره...خیلی واژه غریب و مظلومیه...

توسکا دوشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 00:17

نمیره توسایت....فیلتره

میره. مشکلی نداره...

توسکا سه‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 20:47

سخنرانی جالبی بودتوصیه میکنم گوش بدین

اره...جالبه خیلی....

هنگامه چهارشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:49

همه آدما سعی میکنند مهم به نظر برسند

به جز آنهایی که واقعا مهم اند

ممممم.
چی بگم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد