روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم
روزهای زندگی

روزهای زندگی

زندگیم را دوست دارم

ان مع العسر یسرا

ان مع العُسر یُسرا .... فان مع العُسر یُسرا


من زیاد پستهای مذهبی نمیذارم و کلا اهلش نیستم زیاد. فعلا هم بحثی روی صحت و سقم آیه های قرآن ندارم. ولی این یکی رو خیلی خوشم اومد خودم.

 تا به حال به این آیه ها توجه کردین؟ چند تا نکته داره به نظرم که خوشحال میشم دوستانی که میخونن نظرشون رو بگن. مهم نیست آدم مذهبی ای هستین یا نه. به هر حال نظرتونو بگید لطفا:

  • آیه دو بار تکرار شده که تأکید مضاعف رو بر روی چیزی که میخواد بگه نشون میده. هر دو آیه هم با "اِنّ" شروع میشه که باز دوباره تأکید رو نشون میده. یعنی معنی آیه این میشه که خدا میگه حتماً حتماً حتماً حتماً اینی که میخوام بگم درسته.
  • با هر سختی، راحتی همراهه. این کلمه "مع" خیلی حرفا توشه. چرا نگفته "بعد"؟ چرا گفته "مع". "مع" یعنی همراه بلا درنگ. یعنی بلا فاصله بعد از. معنی آیه میشه "با خود سختی، راحتی داره میاد." نه اینکه بعد از سختی، راحتی میاد. اصلا راحتی همراه بلا درنگ سختیه.
  • اون "ال" عُسر، حرف داره واسه گفتن و اون بدون "ال" بودن یُسر هم حرف داره. "ال" قبل از کلمه، اون کلمه رو "معرفه" میکنه. یعنی ما سختیها رو میشناسیم و حتی شاید خودمون باعثش باشیم. ولی اون گشایشها و راحتی هایی که قراره بیان رو نمیشناسیم و برامون مجهوله. از جایی که فکرشو نمیکنیم راحتی ها میان.
  • "ال" علاوه بر معرفه کردن، تعمیم هم به همراه داره. یعنی "همه" سختی ها شامل این راحتی میشن، نه بعضی از اونا. "همه" سختی ها.
  • پس معنی آیه میشه این: "حتماً حتماً حتماً حتماً همراه بلادرنگ همه سختیهایی که میشناسید و براتون معلومه، راحتیهاییه که براتون شناخته شده نیست." به نظرم آیه قشنگیه کلا. 

نظرات 24 + ارسال نظر
گندم دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:14 http://ATREGANDOM.BLOGSKY.COM

اینارو نمیدونستم،بهشون توجه نکرده بود.واقعا مرسی
اینجوری که بهش نگاه میکنم ایه فوق العاده قشنگیه وکلی هم امیدوار کنندست ادم دلش گرم میشه

اوهوم....
اول شدیا بازم...
یادم باشه یه جایزه بدم بهت

سارا دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 14:29

آره منم تا حالا اینطوری درموردش فکر نکرده بودم. خیلی جالب بود کلی آدمو امیدوار میکنه... ولی اینکه بلا درنگ!
نمیدونم... من خیلی حسش نکردم. ممبد بیشتر بهش توجه میکنم شاید بهش برسم.
منم دوم شدم میشه به منم جایزه بدی؟

آره . دو تا جایزه میدم بهت...

گندم دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 18:29 http://ATREGANDOM.BLOGSKY.COM

جایزه من کو؟!
یالا من جایزمو مـــــــــــــــــــی خوام

تارا سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:06

بعد از سختی شاید شکست باشه اما اسونی فکر نکنم.

ممنونم که نظرتو گفتی.
واقعیتش اگه آدم فکر کنه بعد از سختیها، قراره راحتی بیاد، شیرینتر زندگی میکنه. من نمیدونم این اعتقاد درسته یا نه، ولی همین که برام مفیده، انتخابش میکنم.

تارا چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:47

این اولین بار نیست که بنده نظر میدم اگه به بخش توقع یا ارمان یا بالاترین درجه ی عشق یا کیسه بکس و غرور بر باد رفته و ........ بندازی نظرات منو پیدا میکنی!

بله. میدونم.
باز هم ممنونم...

نسیم پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:14

سلام دادا
والا تا حالا به عمق معنی توجه نکرده بودم ممنون که کفتی...

ممنونم...

فروردینی پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 17:26 http://www.farvardiny.blogsky.com

سلام.
خیلى مفهوم و روشن و ساده، معنى آیه رو شرح دادید.ممنون.
کاملا درسته. یعنى اینطور که خدا گفته این یک امر بدیهى باید باشه. و اگر ما به دلایلى با این بدیهى بودن موافق نباشیم، همونطور که شما گفتى براى اینه که اون آسونیها رو درک نکردیم و یا نشناختیم.
ممنون که مطالب وبلاگم رو مى خونى.

منم ممنونم...

سروش تنهایی جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 23:45

شاید نعوذ باالله خدا حالش خوب نبود یا یسر دنیوی مد نظرش نیست تو زندگی واقعی عسر با تمام ال ها و دسته هاش مال یه سری ها و یسر بدون ال معرفه دائم کسای دیگر بی درده . به هر حال نمی دونم منظور این آیات چیست و این حرف ها هم به تو نمی خوره چه.....

نمیدونم. شاید باید یه کم دیدمون رو تغییر بدیم. شاید معنای یسر و عسر، اون چیزی نیست که ما درک میکنیم.

هنگامه شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:46

کلا آیه قشنگیه والابوخودا

هنگامه شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:47

خوب گفتم که کلا آیه قشنگیه خوب من مفسر نیستم و در مورد تفسیر و کلمات قرعان چیزی نمیدونم

هنگامه شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:48

به نظر من عمل کردن بهتر از خوندن قران هست من فقط میخونم و به کلماتش توجه ندارم

هنگامه شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:48

اما خداییش آیه قشنگیه کلا

آره قشنگه....

touska دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:54

شایدیه معنی راحتی لذتیه که ازنگاه وتوجه محبوبت تو لحظات دردکشیدن میبری وقتی میدونی دردات واسش مهمه وداره با دقت وحساب میبینه تابااون درد بزرگت کنه ورشدت بده مثل آهنگری که از یه تیکه آهن بدرد نخوریه تاج یاشمشیر زیبا میسازه میدونی که بعضی آهنا طاقت این همه سختی تغییر روندارن وخراب میشن اونوقت آهنگر اونا روتوآشغالا میندازه اگه تو اون آهنه باشی شاید دعاکنی خدایا داغم کن بهم ضربه بزن توسرما بنداز و...ولی توی تپه آهنای بدردنخورپرتاب نکن!!

آره...قشنگ گفتی.

هنگامه سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:13

سرباز تو دیگه چت شده اینگار این غم مسریه توی وب والابوخودا

هنگامه سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:14

شاید تو هم عشقت و یه جای زیر پا گذاشتی و حالا میبینی چقدر اشتباه کردی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:15

سرباز عشقت به چشمت چه رنگی بود؟

هنگامه سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:16

سرباز بیا دوتایی گریه شدید شدید بگنیم شاید تاثیرش بیشتر باشه

هنگامه سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:16

چرا آدمها اینقدر اشتباه میکنن درباره ی عشق و دوستی ؟

دونده چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:07

سلام دوست عزیز

پست آیه واقعا جالب و قابل تأمل بود. راستش از همون موقعی که گذاشتید چندین بار آمدم و خوندم اما نتونستم چیزی بگم........

تفسیر آیات قرآن کار بسیار حساسیه و واقعا خطرناکه اگه به رأی و نظر شخصی برداشتی ازش بشه. باید به مفسرین واقعی قرآن که معصومین هستند مراجعه کرد

آیات دلنشینی بود و با اینکه مکررا خونده بودم اما تا بحال اینقدر روش دقیق نشده بودم
پست شما تلنگری شد تا بهش بیشتر فکر کنم ...

3-4 تا تفسیر نگاه کردم و برای اینکه هم خودم بیشتر یادم بمونه و هم دوستان استفاده کنن مختصری اینجا می نویسم:

حقتعالی می فرماید که اگر تو را ای محمد غمی فرو گیرد دلتنگ مباش و صبر کن [فان مع العسر یسرا] پس بدرستیکه با هر دشواری و تنگی آسانی است [ان مع العسر یسرا] جمله مبالغه است و اشاره است بر اینکه در برابر یک "عسر"، دو "یسر" است.

چنانچه از ابن عباس منقول است که "یقول الله خلقت عسراً واحداً و خلقت یسرین فلن یغلب عسر یسرین"

یعنی حق متعال در این آیت می فرماید که آفریدم یک عسر را و آفریدم دو یسر را . پس هرگز غالب نگردد یک عسر بر دو یسر.

و زجاج نقل کرده است که روزی پیامبر صلی الله علیه و آله از خانه بیرون آمدند مسرور و خندان و گفتند یک عسر بر دو یسر غالب نگردد.
(تفسیر لاهیجی)


"بدان که با هر دشواری و سختی آسانی است و با هر رنجی راحتی است، یعنی این رنج و سختی که از مشرکین و منافقین به تو می رسد ، پس از آن ظفر و آسایش خواهد بود (تفسیر جامع)

و در مورد آیات بعد از آن، در کافی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: یعنی وقتی فارغ شدی از تبلیغ رسالت و واجبات و محرمات و احکام، علی علیه السلام را به خلافت و ولایت و وصایت منصوب کن و فضیلت او را آشکار نما تا مردم به وجود مقدس علی امیرالمومنین هدایت شوند، و به نگرانی و کراهت منافقین متوجه باش (کافی. ج 1، ص 294)

===========

سرباز عزیز صمیمانه ازتون به خاطر این پست قشنگ که تلنگری واسه یادگیری و تذکر بیشترم بود سپاسگزارم
[گل]

ممنونم. چه با حوصله نوشتی.
;-)

نسیم پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:57

واقعن بضی وقتا جه مرکشه

:-)

هنگامه جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:09 http://hengameharjomand.blogsky.com

سرباز چرا جواب ندادی میکشمت والابوخودا

کامنتایی که مربوط به این پست نبود جوتب ندادم خب...

هنگامه جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:09 http://hengameharjomand.blogsky.com

چرا دنبال جواب اون پست نیستی دارم از فضولی میمیرم

حالا بیخیال آبجی....

هنگامه جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:10 http://hengameharjomand.blogsky.com

اگه نمیخاستم بدونم نمیپرسیدم پس پرسیدم میخوام بدونم جواب گامنت ها م و بده باشه پسر خوب

باشه.

ماجراهای مریمی پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:50 http://merrymiriam.persianblog.ir/

خیییییییییییلی لایک به این مطلب‌ت

دکتر فرهنگ هم همیشه این رو میگه

دکتر فرهنگ هولاکویی؟

در ضمن خوش اومدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد